🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Хапки конкурират баничките

Четири вериги за бързи закуски агресивно се разрастват

За два месеца са открити 41 търговски обекта Lakis в цялата страна
За два месеца са открити 41 търговски обекта Lakis в цялата страна
За два месеца са открити 41 търговски обекта Lakis в цялата страна    ©  Антон Попов
За два месеца са открити 41 търговски обекта Lakis в цялата страна    ©  Антон Попов
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Традиционната българска баничка от година се пече на силен пазарен огън. Две унгарски и една българска вериги за бързи закуски отхапват сериозен дял от този бизнес, като предлагат замразени хапки от бутертесто и точени кори, които се изпичат на място. Сега на този пазар се появи и нов играч - "Белла България" с веригата си заведения за бързо хранене Lakis.

Още една закуска

Макар да звучи на гръцки, новата верига си е българска. "Lakis няма точен превод от гръцки, използва се за умалителна степен. С думата ние означаваме нещо мъничко и симпатично", обясни за "Капитал" избора на името Илона Станева, изпълнителен директор на "Лакис франчайзинг".

Навлизането на "Белла" в този сегмент не е изненада. Компанията просто доразвива присъствието си - тя е лидер в продажбите на бутертесто, точени кори и замразени банички, а сега навлиза в следващата ниша - на готови продукти с по-висока добавена стойност.

Lakis работи чрез франчайз споразумения - дружеството предоставя ноу-хау, оборудване за печене на замразените закуски, както и самите продукти. Хапките се изпичат на място и се продават на грамаж или на бройка. "За разлика от конкурентите, ние не изискваме депозит за доставката на минипещите. Брандирането и маркетинговата поддръжка са грижа на "Лакис франчайзинг" и търговците не плащат за това", казва Станева. И уточнява, че са инвестирали 1.5 млн. евро за покупка на оборудване. Сключилите франчайз договори не плащат месечни вноски. Lakis печели от продажбата на продуктите на франчайз партньора, а търговецът - от цената на дребно, фиксирана в договора.

Изборът на помещение и наемът са грижа на търговеца. "Имаме строга система за оценка на обекта. Освен задължителните санитарни и хигиенни изисквания, важен критерий е броят на минаващите край заведението", коментира Илона Станева. И дава пример: "Не съветваме партньорите си да откриват обекти близо до училище например, защото продажбите в този случай са сезонни и спадат драстично по време на ученическите ваканции. Но в крайна сметка решението взема търговецът." Компанията обучава предварително всичките си партньори от новата верига, учи ги как да подбират персонала си, как да планират заявките и др.

На франчайзингов принцип вече работят 41 търговски обекта Lakis в цялата страна, открити за два месеца. Дружеството планира до края на годината да отвори 120 заведения, а за около две години броят им да достигне максимум 200-250.

Заведенията на веригата са два вида - от рода take away (купуваш за консумация извън търговския обект) и с места за сядане. В тях се предлагат засега 20 вида продукти от бутертесто и от точени кори със сладък и солен пълнеж. "Съотношението пълнеж-тесто е 70:30. Върху тази пропорция се гради и рекламното послание - "С много повече пълнеж", обяснява Илона Станева. Една трета от изделията се продават на бройка (от 130 до 160 г), а останалите - на грамаж. От компанията уверяват, че всеки месец могат да предлагат нови вкусове според търсенето и тенденциите, тъй като получават непрекъснато обратна информация от търговците си за предпочитанията и нагласите на купувачите. В заведенията се предлагат газирани и млечно-плодови безалкохолни напитки, сладолед и кафе. Франчайз партньорите сами избират доставчиците на тези продукти според предпочитанията на клиентите в съответния регион.

Пазарът

Проучване, поръчано от "Лакис франчайзинг", показало, че пазарът може да поеме 500-600 обекта, в които се продават прясно изпечени закуски, които преди това са били дълбокозамразени. Първи в този нов сегмент стъпиха унгарските Fornetti и Panetti. От декември миналата година към тях се присъедини и българската фирма "Витта фуудс" с нейната верига "Чичо Хранко". От най-новата верига Lakis твърдят, че не ги притеснява фактът, че не са първи по време, защото продуктите и начинът им на предлагане вече са популярни.

Сегашният лидер Fornetti за една година отвори 278 франчайз обекта в страната. Според Мартин Удварев, управител на "Форнети България", веригата има 75% пазарен дял. Продуктите се доставят от Унгария, но предстои откриване на завод за производството им в България.

Закуските на конкурентната унгарска верига Panetti са тествани в България през март 2007, но първият й обект е открит през юни 2007 г. От компанията не уточняват броя на заведенията, но посочват, че те са разположени в 14 града освен в столицата. Тази година марката стъпи и в големите морски градове, коментира Нандор Заграб, управител на "Франчайз Системс България" - фирмата, която държи правата за Panetti. "Нашата цел е да сме сред първите три фирми в този пазарен сегмент", посочват от Panetti.

Веригата "Чичо Хранко" има 98 франчайз обекта в цялата страна и още 58 сключени договора. "Откриването на тези обекти ще стане до края на юли, тъй като е нужно известно технологично време, а до края на годината обектите ще са 300", казва Лидия Пенева, маркетинг директор на "Витта фуудс" и "Чичо Хранко". "Имаме собствена логистика и можем да реагираме веднага при извънредни поръчки за доставка до всеки обект от веригата", уточнява Пенева. "Витта фуудс" е производител на замразените банички с марката "Царица".

Продажбите

Според Илона Станева потребители на тези продукти са модерни, динамични хора, чийто стил на живот позволява бързо похапване на крак или покупка за офиса и дома. Търсят се закуски с традиционни за българския вкус пълнежи - сирене, спанак и сирене, но и с по-специфичен привкус - например банички с крем ванилия.

Продадените количества зависят от града и сезона. През лятото консумацията намалява, продажбите се свиват с около 50%, коментира Станева. Първият основен часови пояс на динамични продажби е между 8 и 10 часа, вторият - между 16-18 часа. Но в жегите покупките в следобедните часове намаляват, отчита независимо проучване, поръчано от "Лакис франчайзинг". Според изследването 70% от купувачите са жени, които се блазнят от разнообразието при хапките и които по традиция купуват количества и за вкъщи. Дамите предпочитат повече сладките пълнежи, а мъжете купуват преимуществено единични бройки с по-голям грамаж. В големите градове търсенето на закуски от бутер тесто и от точени кори е в равно съотношение - 50:50, показва досегашният опит на Lakis.

Лидия Пенева ("Чичо Хранко") твърди, че има сезонност в търсенето, но не от гледна точка на продаваните количества, а на предпочитанията. "Продукти с пълнеж от тиква например се купуват повече през зимния сезон", казва Пенева.

Веригите за дълбокозамразени закуски, изпечени на място, имат доста конкуренти в битката за задоволяване глада на потребителя. Сред тях са множество продавачи на хот-дог, банички, дюнери, хамбуреги, пици на парче и т.н. "Този пазар обаче ще бъде все по-малко пазар на единичните играчи и все повече на веригите за хранене", прогнозира Лидия Пенева. Навлизането на нов играч като Lakis в пазарната ниша означава по-голяма конкуренция в продуктите и цените и в предложенията към търговците, които си купуват франчайзингови права. Очакват се засилени маркетингови акции, повече ценови промоции и преразпределение на пазара, коментират хора от бранша.

28 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    един от многото люде

    Това не е новина, това си е чисто платена реклама. И после - "Четете КАПИТАЛ"

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    кулата

    Все е боклук. Баси рекламата верно.
    Я се вземете в ръце и напишете, че тези храни не е добре да се ядат, водят до затлъстяване и сърдечно-съдови заболявания и са забранени за деца.
    Смешници! Резил след резил!

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    Прелитащ

    Аман от форумни тролове. Ако нямате какво да кажете, не се зъбете на Капитал.

    Като писаха миналия брой за бизнеса с фрешове. пак не бяхте доволни, нали?
    http://www.capital.bg/show.php?storyid=516619
    АМа няма угодия, дайте да плюем, щото така ни аресва. Като не искате да четете сериозна преса, четете труд и 24...

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    демиург
    • - 1
    • + 4

    Спомняте ли си, че шефа на Белла позира със саморъчно убита бяла мечка?
    Аз няма да купувам от Лакис.

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    Черногледец Храбър
    • + 2

    "... потребители на тези продукти са модерни, динамични хора, чийто стил на живот позволява бързо похапване на крак ..." Ха-ха-ха. Ако така наричаш *кръводарителите на възраст до 30, който фърчат непрестанно "щото шефа така каза" или зашото не знаят какво друго да правят
    *катаджията на пост близо до обекта
    *магазинерките от съседните магазини.
    Бързото похапване може всеки тупан да си го позволи. Кой може да си позволи бавно хапване за 1 час с изпиване на чаша вино?

    Нередност?
  • 6
    Avatar :-|
    xxl
    • + 2

    за нищо на Света не си давам хубавата баничка с боза!

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-|
    Бяла мечка
    • + 4

    И аз не си купувам нищо на бела след като видях оня лилипут, убиеца на бели мечки. С пушка е лесно, да беше излезнал на мечката с нож, копие или голи ръце.
    Замразените храни в тия вериги с вредни колкото и макдоналдс. За да ядеш там трябва да си тъп, а не млад и динамичен.

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    jo-jo
    • + 1

    Статията е добра, браво. Напълно подходяща за вестник наречен Капитал. Мисля че която от тези вериги наблегне и на здравословното в храната ще грабне още по-голям дял от пазара :)

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-|
    Мечо
    • + 1

    Аиде да ядем за да видим после някоя коала или панда.

    Нередност?
  • 10
    Avatar :-|
    QG
    • + 2

    Би било редно да предупреждават, че продуктите съдържат транс мазнини..

    Нередност?
Нов коментар