Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
Традиционната българска баничка от година се пече на силен пазарен огън. Две унгарски и една българска вериги за бързи закуски отхапват сериозен дял от този бизнес, като предлагат замразени хапки от бутертесто и точени кори, които се изпичат на място. Сега на този пазар се появи и нов играч - "Белла България" с веригата си заведения за бързо хранене Lakis.
Още една закуска
Макар да звучи на гръцки, новата верига си е българска. "Lakis няма точен превод от гръцки, използва се за умалителна степен. С думата ние означаваме нещо мъничко и симпатично", обясни за "Капитал" избора на името Илона Станева, изпълнителен директор на "Лакис франчайзинг".
Навлизането на "Белла" в този сегмент не е изненада. Компанията просто доразвива присъствието си - тя е лидер в продажбите на бутертесто, точени кори и замразени банички, а сега навлиза в следващата ниша - на готови продукти с по-висока добавена стойност.
Lakis работи чрез франчайз споразумения - дружеството предоставя ноу-хау, оборудване за печене на замразените закуски, както и самите продукти. Хапките се изпичат на място и се продават на грамаж или на бройка. "За разлика от конкурентите, ние не изискваме депозит за доставката на минипещите. Брандирането и маркетинговата поддръжка са грижа на "Лакис франчайзинг" и търговците не плащат за това", казва Станева. И уточнява, че са инвестирали 1.5 млн. евро за покупка на оборудване. Сключилите франчайз договори не плащат месечни вноски. Lakis печели от продажбата на продуктите на франчайз партньора, а търговецът - от цената на дребно, фиксирана в договора.
Изборът на помещение и наемът са грижа на търговеца. "Имаме строга система за оценка на обекта. Освен задължителните санитарни и хигиенни изисквания, важен критерий е броят на минаващите край заведението", коментира Илона Станева. И дава пример: "Не съветваме партньорите си да откриват обекти близо до училище например, защото продажбите в този случай са сезонни и спадат драстично по време на ученическите ваканции. Но в крайна сметка решението взема търговецът." Компанията обучава предварително всичките си партньори от новата верига, учи ги как да подбират персонала си, как да планират заявките и др.
На франчайзингов принцип вече работят 41 търговски обекта Lakis в цялата страна, открити за два месеца. Дружеството планира до края на годината да отвори 120 заведения, а за около две години броят им да достигне максимум 200-250.
Заведенията на веригата са два вида - от рода take away (купуваш за консумация извън търговския обект) и с места за сядане. В тях се предлагат засега 20 вида продукти от бутертесто и от точени кори със сладък и солен пълнеж. "Съотношението пълнеж-тесто е 70:30. Върху тази пропорция се гради и рекламното послание - "С много повече пълнеж", обяснява Илона Станева. Една трета от изделията се продават на бройка (от 130 до 160 г), а останалите - на грамаж. От компанията уверяват, че всеки месец могат да предлагат нови вкусове според търсенето и тенденциите, тъй като получават непрекъснато обратна информация от търговците си за предпочитанията и нагласите на купувачите. В заведенията се предлагат газирани и млечно-плодови безалкохолни напитки, сладолед и кафе. Франчайз партньорите сами избират доставчиците на тези продукти според предпочитанията на клиентите в съответния регион.
Пазарът
Проучване, поръчано от "Лакис франчайзинг", показало, че пазарът може да поеме 500-600 обекта, в които се продават прясно изпечени закуски, които преди това са били дълбокозамразени. Първи в този нов сегмент стъпиха унгарските Fornetti и Panetti. От декември миналата година към тях се присъедини и българската фирма "Витта фуудс" с нейната верига "Чичо Хранко". От най-новата верига Lakis твърдят, че не ги притеснява фактът, че не са първи по време, защото продуктите и начинът им на предлагане вече са популярни.
Сегашният лидер Fornetti за една година отвори 278 франчайз обекта в страната. Според Мартин Удварев, управител на "Форнети България", веригата има 75% пазарен дял. Продуктите се доставят от Унгария, но предстои откриване на завод за производството им в България.
Закуските на конкурентната унгарска верига Panetti са тествани в България през март 2007, но първият й обект е открит през юни 2007 г. От компанията не уточняват броя на заведенията, но посочват, че те са разположени в 14 града освен в столицата. Тази година марката стъпи и в големите морски градове, коментира Нандор Заграб, управител на "Франчайз Системс България" - фирмата, която държи правата за Panetti. "Нашата цел е да сме сред първите три фирми в този пазарен сегмент", посочват от Panetti.
Веригата "Чичо Хранко" има 98 франчайз обекта в цялата страна и още 58 сключени договора. "Откриването на тези обекти ще стане до края на юли, тъй като е нужно известно технологично време, а до края на годината обектите ще са 300", казва Лидия Пенева, маркетинг директор на "Витта фуудс" и "Чичо Хранко". "Имаме собствена логистика и можем да реагираме веднага при извънредни поръчки за доставка до всеки обект от веригата", уточнява Пенева. "Витта фуудс" е производител на замразените банички с марката "Царица".
Продажбите
Според Илона Станева потребители на тези продукти са модерни, динамични хора, чийто стил на живот позволява бързо похапване на крак или покупка за офиса и дома. Търсят се закуски с традиционни за българския вкус пълнежи - сирене, спанак и сирене, но и с по-специфичен привкус - например банички с крем ванилия.
Продадените количества зависят от града и сезона. През лятото консумацията намалява, продажбите се свиват с около 50%, коментира Станева. Първият основен часови пояс на динамични продажби е между 8 и 10 часа, вторият - между 16-18 часа. Но в жегите покупките в следобедните часове намаляват, отчита независимо проучване, поръчано от "Лакис франчайзинг". Според изследването 70% от купувачите са жени, които се блазнят от разнообразието при хапките и които по традиция купуват количества и за вкъщи. Дамите предпочитат повече сладките пълнежи, а мъжете купуват преимуществено единични бройки с по-голям грамаж. В големите градове търсенето на закуски от бутер тесто и от точени кори е в равно съотношение - 50:50, показва досегашният опит на Lakis.
Лидия Пенева ("Чичо Хранко") твърди, че има сезонност в търсенето, но не от гледна точка на продаваните количества, а на предпочитанията. "Продукти с пълнеж от тиква например се купуват повече през зимния сезон", казва Пенева.
Веригите за дълбокозамразени закуски, изпечени на място, имат доста конкуренти в битката за задоволяване глада на потребителя. Сред тях са множество продавачи на хот-дог, банички, дюнери, хамбуреги, пици на парче и т.н. "Този пазар обаче ще бъде все по-малко пазар на единичните играчи и все повече на веригите за хранене", прогнозира Лидия Пенева. Навлизането на нов играч като Lakis в пазарната ниша означава по-голяма конкуренция в продуктите и цените и в предложенията към търговците, които си купуват франчайзингови права. Очакват се засилени маркетингови акции, повече ценови промоции и преразпределение на пазара, коментират хора от бранша.
28 коментара
Това не е новина, това си е чисто платена реклама. И после - "Четете КАПИТАЛ"
Все е боклук. Баси рекламата верно.
Я се вземете в ръце и напишете, че тези храни не е добре да се ядат, водят до затлъстяване и сърдечно-съдови заболявания и са забранени за деца.
Смешници! Резил след резил!
Аман от форумни тролове. Ако нямате какво да кажете, не се зъбете на Капитал.
Като писаха миналия брой за бизнеса с фрешове. пак не бяхте доволни, нали?
http://www.capital.bg/show.php?storyid=516619
АМа няма угодия, дайте да плюем, щото така ни аресва. Като не искате да четете сериозна преса, четете труд и 24...
Спомняте ли си, че шефа на Белла позира със саморъчно убита бяла мечка?
Аз няма да купувам от Лакис.
"... потребители на тези продукти са модерни, динамични хора, чийто стил на живот позволява бързо похапване на крак ..." Ха-ха-ха. Ако така наричаш *кръводарителите на възраст до 30, който фърчат непрестанно "щото шефа така каза" или зашото не знаят какво друго да правят
*катаджията на пост близо до обекта
*магазинерките от съседните магазини.
Бързото похапване може всеки тупан да си го позволи. Кой може да си позволи бавно хапване за 1 час с изпиване на чаша вино?
за нищо на Света не си давам хубавата баничка с боза!
И аз не си купувам нищо на бела след като видях оня лилипут, убиеца на бели мечки. С пушка е лесно, да беше излезнал на мечката с нож, копие или голи ръце.
Замразените храни в тия вериги с вредни колкото и макдоналдс. За да ядеш там трябва да си тъп, а не млад и динамичен.
Статията е добра, браво. Напълно подходяща за вестник наречен Капитал. Мисля че която от тези вериги наблегне и на здравословното в храната ще грабне още по-голям дял от пазара :)
Аиде да ядем за да видим после някоя коала или панда.
Би било редно да предупреждават, че продуктите съдържат транс мазнини..
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.